Skip to content

Google annonsering - Google Ads

Google Ads
Google annonsering, også kjent som Google Ads, er et betalt reklameverktøy som lar deg vise annonser på Google-søk og andre nettsteder som er en del av Google-nettverket.

Introduksjon til Google Ads

Når noen søker etter et bestemt søkeord eller en frase som er relatert til din bedrift, kan din annonse dukke opp på søkeresultatsiden. Dette gir deg en mulighet til å treffe målgruppen din på et tidspunkt når de er mest interessert i det du tilbyr.

Hva brukes det til?

Google annonsering fungerer ved at du setter opp en kampanje og velger søkeord eller fraser som du vil at annonsen din skal vises for. Du kan også velge hvilke nettsteder og hvilke gruppe mennesker du vil nå ut til. Deretter setter du en budpris, som er det beløpet du er villig til å betale hver gang noen klikker på annonsen din. Jo høyere budpris du setter, desto mer sannsynlig er det at annonsen din vil vises på søkeresultatsiden.

Hva vet Google som vi kan dra nytte av gjennom Google Ads?

Google vet overraskende mye om oss. For å se på det mest åpenbare så vet de veldig mye allerede gjennom hvordan vi søker og data vi legger igjen. De vet kjønn, alder, hvor vi befinner oss. Bare dette gjøre at vi kan begrense annonseringen veldig mye. Vi kan f.eks vekte en kampanje mot kvinner i alderen 18-24 år i en radius rundt et bestem område eller velge by, fylke eller kommune.

Google vet også hvilken søkehistorikk du har og gjennom algoritmer hvor du er i ulike kjøpsprosesser. Og på den måten kan de vise annonser som er sannsynlig at du har interresse for. For brukeren prøvde de å tilby de mest relevante annonsene.

Siden Google vet hvilke nettsider du har besøkt, så har vi anledning til å rette annonnser mot brukere som allerede har vært på vår egen nettside, eller konkurrenter. Dette kaller vi re-marketing annonnser. Du har sikkert opplevd å søke etter et produkt og få reklare for det samme produkter når du f.eks leser nyhter eller andre nettsider.

Kampanjetyper

Google Ads tilbyr flere forskjellige kampanjetyper for å dekke ulike mål og behov for annonsering. Her er en oversikt over de mest brukte kampanjetypene.

Hvilken type kampanje du velger, avhenger av målene dine og hvilken type annonsering du ønsker å gjøre. Det kan være lurt å teste forskjellige kampanjetyper for å se hva som fungerer best for deg.

Kampanjetyper på Google Ads

Smart

Smart kampanje er den raskeste og enkleste måten å komme i gang på. Etter en har forsøkt dette så vil en gjerne prøve å få mer ut av annonseringen og bruker derfor mer målrettede kampanjetyper med mer funksjonalitet som f.eks Søk, Display og Shopping.

Søk

Disse kampanjene viser annonser i Google søkeresultater når brukere søker etter relaterte produkter eller tjenester.

I forkant av hver annonse er det markert "Annonse" (har du engels browserspråk vil det markeres med "ad")

Se markert i gult under.

Google Søke annonse sykkel

Display

Disse kampanjene viser annonser på nettsteder som er medlemmer av Google Displaynettverk. Annonsene kan vises som bannere, tekstannonser, videoannonser eller interaktive annonser.

Video

Disse kampanjene viser videoannonser på YouTube og andre videoplattformer som er medlemmer av Google Displaynettverk.


App

Disse kampanjene hjelper deg å markedsføre appen din på Google Play og andre appdistribusjonssteder.


Shopping

Disse kampanjene viser produktannonser i Google Søkeresultater og på Google Shopping.

Ved å søke på "sykkel" så ser vi annonser til høyre med bilde, pris og butikk som selger produktet. Dette er shoppingannonser og er som regel hentet direkte ut fra en datastrøm av nettbutikken.På samme måte som søkeannonser, så er shoppingannonser også markert med at det er reklame (markert med gult).Google Shopping annonse sykkel

 
 

Performance Max

Disse kampanjene lar deg markedsføre appen din, nettstedet ditt og produktene dine på en enkel måte ved å vise annonser på Google Søkeresultater, Google Maps, Google Play og andre plattformer.


Remarketing

Disse kampanjene lar deg vise annonser til brukere som allerede har besøkt nettstedet ditt eller brukt appen din.